Proizvođač vozila obično u korisničkom priručniku navodi ispravan tlak u gumama za vožnju određenim cestama. Prilikom terenske vožnje terenskim vozilom postavlja se sljedeće pitanje: „Koliki bi trebao biti tlak mojih guma u ovim uvjetima?“ Preporučeni tlak u gumama za vožnju autocestom razlikuje se od tlaka guma za terensku vožnju. Za najbolje moguće prianjanje morate odabrati ispravni tlak u gumama i skratiti ili produžiti otiske guma u skladu s terenom. Da biste to učinili, budite oprezni, procijenite okolinu i napušite ili ispušite gume kako slijedi:
Provjerom tlaka u gumama provjerite imate li ispravan tlak u gumama za određene terenske uvjete. Ako se pitate: „Kakav bi trebao biti tlak u gumama?“, uvijek imajte na umu da smanjenje tlaka u gumi na manje od polovice (50 %) u većini situacija nije preporučljivo. Ovi su podatci opće industrijske smjernice koje se moraju uzeti u obzir za rekreativnu vožnju. Prilikom povratka na autocestu obvezno napušite gume jer je važno da tlak uvijek bude prilagođen promijenjenim uvjetima vožnje. Ako to zaboravite učiniti, stabilnost guma može biti narušena ili može doći do povećanja puta kočenja.
Preporučujemo da često i detaljno provjeravate svoj automobil u cjelovitoj provjeri vozila kako biste umanjili rizik od neočekivanih događaja. Slijedite naš popis za pregled vozila. Započnite s gumama i pregledajte bilo kakve znakove oštećenja. Nastavite s provjerom tlaka u gumama. Uvijek provjeravajte tlak kad su gume hladne. Nizak tlak u gumama može rezultirati povećanim putem kočenja. Uvijek donesite mjerač guma i kompresor. Uz to, provjerite razinu goriva i osigurajte da imate dovoljno goriva za vaše putovanje. Ova mjera opreza odnosi se na razine svih tekućina (za dulja putovanja imajte rezerve za dopunjavanje).
Uz provjeru vašeg vozila važno je znati ograničenja vozila i njegovih dodataka (kao i bilo kojeg elektroničkog sustava kao što su kontrola proklizavanja i stabilnosti, kontrola prilikom spuštanja i blokiranje diferencijala).
Što je to zupčanik? U osnovi, „zupčanik“ predstavlja bilo koji rotirajući stroj sa zupcima. Što je onda mjenjač? Mjenjač omogućuje pretvaranje brzine putem prijenosa mjenjača. Za ozbiljniju terensku vožnju savjetuje se opremanje 4x4 terenskih vozila dvostupanjskim prijenosnim mjenjačem. Pravilnom montažom prijenosnog mjenjača, 4x4 mjenjač uputit će pogon na stražnju i prednju kardansku osovinu i omogućiti vam da odaberete „Visok“ ili „Nizak“ stupanj prijenosa u mjenjaču za terensku vožnju.
U terenskoj vožnji 4x4 mjenjač za visoke brzine preporučuje se za mekane ili klizave uvjete terena, poput pijeska, blata i blatnih cesta. Dok je kod vozila s trajnim načinom rada 4x4 mjenjač stalno uključen, kod vozila s djelomičnim načinom rada prelazak na terenski 4x4 mjenjač zahtijeva prelazak s 2H na 4H.
Mjenjač za niske brzine 4x4 trebao bi se koristiti u teškim uvjetima, poput grubog ili kamenitog terena te strmog uspona. Smanjenjem brzine vozila osigurat će se zakretni moment potreban u tako teškim uvjetima terenske vožnje. Obvezno odaberite ovaj način rada kada je vozilo u stanju mirovanja i stabilno jer bi u suprotnome moglo doći do gubitka kontrole ili oštećenja vozila.
Ako vaš automobil zastajkuje dok se penjete, vozilo će biti u pogonu s uključenim motorom, ali zaustavljenim. Ako vaš automobil gubi snagu dok se vozite uzbrdo, preporučuje se korištenje pomoći pri kretanju uzbrdo (Hill Stall Recovery) za vozila s ručnim mjenjačem.
Započnite tako da isključite motor i čvrsto postavite nogu na kočnicu. Zatim pritisnite kvačilo i izaberite stupanj prijenosa za vožnju unatrag u niskim brzinama. Polako skinite nogu najprije s kvačila, a zatim kočnice, korak po korak. Vozilo će tada biti u stupnju prijenosa za vožnju unatrag sa zaustavljenim motorom koji će spriječiti da se kotrlja nizbrdo. Nakon što ste se uvjerili da je stražnji trak čist, pokrenite motor i maknite noge sa svih papučica. Na ovaj će se način vozilo glatko kretati nizbrdo.
Kada je riječ o vozilima s automatskim mjenjačem, jednostavno stavite nogu na kočnicu, odaberite odgovarajući stupanj prijenosa i polako maknite nogu s kočnice.
Kada je vaš automobil zaglavljen u blatu, prvo što morate učiniti je zaustaviti motor jer u protivnom možete još više zakopati vozilo. Kako izvući automobil iz blata? Pokušajte ukloniti blato ispred kotača i stavite predmete kao što su prostirke za automobile ili grane ispod kotača da biste omogućili vuču. Ova dva koraka trebaju se slijediti kako bi postupak izvlačenja automobila iz blata bio izvediv.
Alternativno, kada je vaš automobil zaglavljen u blatu, pokušajte lagano pomaknuti volan s jedne strane na drugu. Na taj se način može stvoriti uporište bočnim zidovima guma.
Ovjes automobila kontrolira vertikalno kretanje kotača i održava kontakt s tlom. Ti se sustavi razlikuju ovisno o vozilu, proizvođaču, modelu itd. Dva su glavna sustava ovjesa terenskih vozila:
Prednosti | Nedostatci | |
|
|
Prednosti | Nedostatci | |
|
|
Treba obratiti pozornost na ulaznu i izlaznu točku prepreke. Obavite vizualni pregled, osigurajte pravilan odabir brzina i blokiranje diferencijala te uvidite mogućnosti vašeg terenskog vozila. Također je bitno održavati zamah i prianjanje kroz prepreku. Ako vaše vozilo počinje zastajkivati, upotrijebite nožnu kočnicu kako biste osigurali da se vozilo zaustavi u brzini.
Budite sigurni da za svaku prepreku odaberete odgovarajući plan djelovanja, taktiku i postupak što treba poduzeti u slučaju nužde.
Kada se upustite u terensku vožnju, prijeko je potrebno imati osnovni set predmeta za spašavanje. To uključuje rukavice, trbušaste škopce, koloturnike, opremu za spašavanje (remenje, lanac ili dodatni kabel), štitnik za drvo, trake za teret, točke za vuču na vašem vozilu (prednje i stražnje), lopatu i sjekiru.
Vitlo: Nakon što osigurate da na području nema drugih osoba, prevucite pokrivač preko trake vitla kako biste smanjili rizik od ozljede ako se prelomi. Obvezno upotrijebite točku za pričvršćivanje koja može podnijeti naprezanje.
Prije korištenja automobila za prijelaz rijeke morate znati koliko su nisko smještene cijevi za dovod i odvod zraka. Prije prelaska rijeke važno je promotriti i okolni teren kako biste dobili točan uvid u ono što vas očekuje u koritu rijeke. Ako namjeravate koristiti svoj automobil za prelazak vode, trebali biste poznavati najsigurnije tehnike prelaska rijeka. U idealnom biste slučaju trebali obaviti vizualni pregled tako da prošećete vodom i procijenite idealnu rutu (u najboljem slučaju daleko od duboke i/ili brze vode).
Kako prijeći rijeku? Obvezno planirajte svoju izlaznu točku unaprijed, otvorite prozore i uklonite sigurnosne pojaseve. Moglo bi vam biti prikladnije prijeći rijeku pod kutom koji je lagano u suprotnom smjeru od toka jer će vam to pružiti dodatno vrijeme za odgovor ako voda počne gurati vaše vozilo. Imajte na umu da nikada ne smijete isključiti motor dok je u stanju mirovanja u vodi i da trebate održavati stalnu brzinu cijelo vrijeme tijekom prelaska rijeke.
U vožnji cestom po snijegu i ledu vrhunska zimska guma nadmašuje čak i dobru gumu za sve terene. Zimska guma je stručnjak. Guma za sve terene može biti učinkovita u zimskim uvjetima, ali to ovisi o samom proizvodu. Koja je guma za sve terene (AT) najbolji izbor? Guma za sve terene kao što je Grabber AT³ dobro se ponaša na snijegu. Ima čak i oznaku pahuljice s tri planinska vrha (3PMSF). Guma s ovom oznakom ispunjava određene zakonske uvjete za zimske gume i dobro se ponaša u zimskim uvjetima.
U dubokom snijegu radne značajke možete optimirati gumama za sve terene (AT) tako da ispušete više od oko trećine (30 %) preporučenog tlaka.
Terenska vožnja obično je sasvim drukčija. Gume za sve terene u većini će situacija nadmašiti zimske gume.
Zamah je važan pojam kod terenske vožnje. Što je zamah? U fizici se zamah definira kao produkt mase i brzine objekta. Primjer zamaha tijekom vožnje: Kad je prianjanje slabo, mnogo je teže pokrenuti se s točke potpunog zaustavljanja. Ključ je u pronalaženju prave ravnoteže između prianjanja i zamaha: ni presporo da biste riskirali zaglavljivanje, ni prebrzo da biste riskirali nesreću.
Što se tiče prijenosa težine, imajte na umu da svaka kutna površina kojom vozite ima posljedice na vaš prijenos težine. Težina će se pomaknuti s jednog kraja na drugi i s jedne strane na drugu. Primjerice, kada vozite uzbrdo, težina će se nesumnjivo prebaciti na stražnje gume. Da biste razumjeli zamah automobila, morate poznavati svoje vozilo i prilagoditi svoje vozačke sposobnosti cesti s kojom ste suočeni kako biste izbjegli prevrtanje.
Kad su u pitanju amortizeri u automobilu, imate tri mogućnosti: spiralne opruge, lisne opruge i torzijske šipke. Ako koristite krutu osovinu, moguće je da ćete preferirati lisne opruge, dok se spiralne opruge i torzijske šipke češće koriste s neovisnom osovinom.
Amortizer je ključni faktor za vaš automobil dok vozite. Tijekom terenske vožnje po neravnim terenima amortizeri se neprestano koriste. Obvezno odaberite amortizere kako biste osigurali najveću razinu sigurnosti i kontrolirali svoje vozilo.
Vjerojatno ste već bili u situaciji kada vam se automobil pokvario tijekom terenske vožnje. Iz toga razloga u svojem vozilu uvijek trebate imati komplet za pomoć u nuždi i rezervne dijelove. Pomno razmišljanje o terenskoj opremi doista je ključno u slučaju kvara automobila. Popis opreme uključuje osigurače, filtar za gorivo, šipke za vuču, električnu pumpu za gorivo, materijale za spašavanje, rezervnu pogonsku osovinu, univerzalne priključke i još mnogo toga. Ako ne znate što trebate ponijeti sa sobom, molimo kontaktirajte stručnjaka za terensku vožnju koji vas može savjetovati da biste bili spremni u slučaju kvara automobila.
Uvijek biste trebali biti svjesni kategorije brzine gume! Gume mogu ići vrlo brzo, ali imajte na umu da je svaki proizvod drukčiji. Ovisno o dimenziji gume i indeksu opterećenja, indeks brzine bit će prilagođen vašoj sigurnosti. Tako se primjerice, guma GRABBER AT³ (serija 40 - 275/40 R 20 106V XL) može voziti do 240 km/h.
Gdje se može pronaći kategorija brzine na samoj gumi? Ona je prikazana na bočnom zidu na kraju dimenzije gume i označena je slovom. Brzina „Q“ može ići do 160 km/h, dok gume s ocjenom brzine „V“ mogu ići i do 240 km/h.
Uvijek je bitno prilagoditi brzinu vašem okružju. Nemojte postizati punu brzinu jer opasnost može biti odmah iza ugla ili ravno ispred vas. To što imate indeks maksimalne brzine, ne znači da ga morate maksimalno povećati.