Proizvođač vozila u korisničkom uputstvu obično navodi odgovarajući pritisak u pneumaticima za vožnju po putu. Pri terenskoj vožnji vozilom 4X4, postavlja se pitanje: „Kakav pritisak u pneumaticima treba da bude u ovim, vrlo različitim, okolnostima?” Preporučen pritisak u pneumaticima na auto-putu razlikuje se od pritiska pri terenskoj vožnji. Da biste postigli najbolju moguću trakciju, morate da izaberete adekvatan pritisak u pneumaticima i da skratite ili produžite otisak gaznog sloja u skladu s terenom. Da biste to učinili, budite pažljivi, procijenite okolinu i napušite ili ispušite pneumatike na sljedeći način:
Provjerom pritiska u pneumaticima uvjerite se da koristite odgovarajući pritisak za svaku vrstu tla. Ako se pitate kakav pritisak u pneumaticima treba da bude, uvijek imajte na umu da u većini situacija pritisak u pneumaticima niži od polovine (50%) nije preporučljiv. Ovi podaci su opća industrijska uputstva koja se moraju uzeti u obzir pri rekreativnoj vožnji. Obavezno uvijek napušite pneumatike kada ponovo putujete auto-putem jer je važno da uvijek prilagodite pritisak promjenljivim uslovima u vožnji. Ukoliko to previdite, stabilnost pneumatika može biti narušena ili može usloviti veće zaustavno rastojanje.
Preporučujemo da često provjeravate detalje o automobilu u kompletnom pregledu vozila da biste umanjili rizik od neočekivanih događaja. Samo se pridržavajte naše kontrolne liste za pregled vozila. Započnite sa pneumaticima i pregledajte sve znakove oštećenja. Nastavite sa provjerom pritiska u pneumaticima. Uvijek provjerite pritisak kada je hladno. Nizak pritisak u pneumaticima za posljedicu može imati veće zaustavno rastojanje. Uvijek ponesite mjerač pritiska u pneumaticima i kompresor. Štaviše, provjerom goriva utvrdite da li imate dovoljno goriva za nastavak putovanja. Ova mjera predostrožnosti važi i za sve nivoe tečnosti (obezbijedite dopunu za duža putovanja).
Osim provjere vozila, važno je poznavati granice vozila i dodatne opreme (i svih elektronskih sistema, kao što su kontrola trakcije i stabilnosti, kontrola spuštanja nizbrdo i blokade diferencijala).
Šta je prenos brzina? U osnovi, prenos brzina označava rotirajući mašinski dio sa zupčanicima. Šta je onda mjenjač? Mjenjač omogućava mjenjanje brzine putem prenosnog mehanizma mjenjača. Za ozbiljniju terensku vožnju savjetuje se da vozila 4x4 budu opremljena dvostepenim mjenjačem. Ukoliko pravilno montirate mjenjač, prenosni mjenjač 4x4 prenijeće pogon na zadnje i prednje osovine i omogućiti vam da izaberete visok ili nizak stepen prenosa u mjenjaču za terensku vožnju.
Za terensku vožnju 4x4 na mekoj ili klizavoj podlozi, poput pijeska, prljavštine i blatnjavih puteva, preporučuje se viskostepeni mjenjač 4x4. Dok se na redovnim modelima vozila sa pogonom na sva četiri točka vožnja 4x4 stalno aktivira, na vozilima sa 4x4 na zahtjev prelazak na terensku vožnju zahtijeva prelazak sa 2H na 4H.
Niskostepeni mjenjač 4x4 treba da se aktivira u teškim uslovima, poput neravnog ili kamenitog terena ili strmog nagiba. Dok se brzina vozila smanjuje, ovaj mjenjač će osigurati obrtni momenat koji je potreban za tako tešku vožnju 4x4. Obavezno izaberite ovaj režim kada vozilo nije u pokretu i kada je stabilno jer bi u suprotnom moglo doći do gubitka kontrole ili oštećenja vozila.
Ako se vaš automobil zaustavi dok se penjete uzbrdo po terenu, vozilo će biti u brzini, motor će biti uključen, ali se automobil neće kretati. Ako vaš automobil izgubi snagu tokom vožnje uzbrdo, za vozila s ručnim mjenjačem preporučuje se da primijenite Oporavak od zaustavljanja na uzbrdici (engl. Hill Stall Recovery).
Započnite tako što ćete isključiti motor i čvrsto pritisnuti kočnicu. Nakon toga možete pritisnuti kvačilo i izabrati rikverc kod niskostepenog mjenjača. Polako pustite kvačilo i kočnicu, jedno po jedno. Vozilo će tada biti ubačeno u rikverc, motor će biti zaustavljen, ali se vozilo neće sjuriti nizbrdo. Nakon što ste se uvjerili da je put iza vas prohodan, pokrenite motor i pustite sve papučice. Rezultat: vozilo će glatko napredovati nizbrdo.
Kada je riječ o vozilima s automatskim mjenjačem, samo pritisnite kočnicu, izaberite odgovarajuću brzinu i polako pustite kočnicu.
Prvo što morate da uradite kada se vaš automobil zaglavi u blatu jeste da zaustavite motor, u suprotnom možete ukopati vozilo još dublje. Kako izvući automobil iz blata? Pokušajte kopanjem da uklonite blato ispred točkova i da ispod točkova postavite predmete poput patosnica, ili čak grana, da biste postigli trakciju. Ova dva koraka trebalo bi da doprinesu da se zaglavljeni automobil izvuče iz blata.
Još jedan način jeste da pokušate lagano da upravljate volanom lijevo-desno. Time možete omogućiti da bočni zidovi pneumatika dobiju uporište.
Vješanje automobila kontroliše vertikalno kretanje točka i održava kontakt sa zemljom. Ovi sistemi se razlikuju u zavisnosti od vozila, proizvođača, modela itd. Dva glavna sistema vješanja 4x4 su sljedeća:
Prednosti | Mane | |
|
|
Advantages | Disadvantages | |
|
|
Treba da obratite pažnju na ulaznu i izlaznu tačku prepreke. Obavite vizuelni pregled, provjerite da li ste izabrali odgovarajuću brzinu, kao i upotrebu visokostepenog-niskostepenog mjenjača i blokade diferencijala, ali je potrebno i da razumijete sposobnost svog vozila 4x4. Takođe je neophodno održavati inerciju i trakciju kroz prepreku. Ukoliko se vaše vozilo zaustavi, koristite papučicu za kočnicu da biste osigurali da se vozilo zaustavi u brzini.
Budite sigurni da ste za svaku prepreku izabrali odgovarajući plan djelovanja, taktiku, postupke, kao i da znate šta treba preduzeti u slučaju nužde.
Kada se upuštate u terensku vožnju, od suštinskog je značaja da vam pri ruci bude osnovni komplet predmeta za normalizaciju nakon zaustavljanja. To uključuje rukavice, karike, okove, opremu za normalizaciju (kaiševe, lance ili dodatni kabal), štitnik za drvo, užad za vuču, kuke na vozilu (prednje i zadnje), lopatu i sjekiru.
Zatezanje: Dok obezbjeđujete da u području nema putnika, stavite pokrivač preko sajle da biste umanjili rizik od povrede ukoliko dođe do pucanja. Obavezno koristite tačku za pričvršćivanje koja može da izdrži naprezanje.
Prije nego što odlučite da automobilom pređete preko rijeke, morate znati koliko nisko su usisne i izduvne cijevi postavljene. Prije prelaska rijeke vozilom 4x4 takođe je važno osmotriti okolni teren da biste dobili adekvatan uvid u ono što možete da očekujete od riječnog korita. Ukoliko planirate da automobil koristite za prelazak vode, trebalo bi da poznajete najbezbjednije tehnike prelaska rijeke. U idealnom slučaju, vizuelni pregled bi trebalo da sprovedete hodanjem kroz vodu da biste procijenili idealnu maršrutu (u najboljem slučaju, da biste izbjegli duboku vodu i/ili brze struje).
Kako preći rijeku: Obavezno unaprijed isplanirajte izlaznu tačku, držite prozore otvorene i skinite sigurnosne pojaseve. Možda će biti pogodnije da rijeku pređete pod uglom koji je pomalo suprotan od riječnog toka jer bi vam to omogućilo dodatno vrijeme za reakciju ukoliko voda počne da gura vozilo. Imajte na umu da nikada ne smijete da isključite motor dok automobil nepomično stoji u vodi, te da treba da održavate stalnu brzinu tokom cjelokupnog prelaska rijeke.
Vrhunski zimski pneumatik u vožnji putem nadmašuje čak i dobar pneumatik za sve terene na snijegu i ledu. Zimski pneumatik je specijalista za zimu. Pneumatik za sve terene može biti pogodan za zimske uslove, ali to zavisi od samog proizvoda. Koji pneumatik za sve terene (AT) predstavlja najbolji izbor? Pneumatik za sve terene kao što je Grabber AT³ dobro se ponaša na snijegu. Ima čak i simbol „Pahuljice u planini sa tri vrha” (3PMSF). Pneumatik sa ovim simbolom ispunjava određene zakonske zahtjeve za zimske pneumatike i dobro se ponaša u zimskim uslovima.
U dubokom snijegu možete čak da optimizujete performanse svog pneumatika za sve terene (AT) tako što ćete ispuhati više od približno jedne trećine (30%) preporučenog pritiska.
Uopće posmatrano, terenska vožnja je nešto sasvim drugačije. Svi terenski pneumatici će se u većini situacija pokazati boljim od zimskih pneumatika.
Inercija automobila je važan pojam pri terenskoj vožnji. Šta je inercija? U fizici inercija predstavlja proizvod mase i brzine predmeta. Evo primjera inercije u vožnji: Kada je trakcija mala, biće vam mnogo teže da krenete naprijed sa mrtve tačke. Ključ je u pronalaženju odgovarajuće ravnoteže između trakcije i inercije: ne kretati se presporo da se ne biste zaglavili, ali ni prebrzo da ne bi došlo do nezgode.
Što se tiče prenosa težine, imajte na umu da svaka ugaona površina preko koje vozite ima posljedice po prenos težine vašeg vozila. Težina će se prebaciti s jednog kraja na drugi, kao i s jedne strane na drugu. Na primjer, kada vozite uzbrdo, težina će se nesumnjivo prebaciti na zadnje pneumatike. Da biste razumjeli inerciju automobila, morate poznavati svoje vozilo i prilagoditi svoje vozačke vještine putu kojim vozite da biste izbjegli prevrtanje.
Kada su u pitanju amortizeri, imate tri opcije: spiralne opruge, lisnate opruge i torzione opruge. Ako koristite osovinu sa čvrstim snopom, možda bi trebalo da koristite lisnate opruge, dok se spiralne i torzione opruge češće koriste kod zasebnih osovina.
Amortizer je od suštinske važnosti za vrijeme vožnje. Pri terenskoj vožnji po neravnim površinama amortizeri stalno rade. Obavezno izaberite amortizere da biste obezbijedili najveću bezbjednost i upravljali svojim vozilom.
Vjerovatno ste već bili u situaciji kada vam se automobil pokvario pri terenskoj vožnji. Zbog toga u svom vozilu uvijek treba da imate komplet za prvu pomoć i rezervne dijelove. Ako vam se automobil pokvari, ključ je u dobroj opremi za terensku vožnju. Ova lista uključuje osigurače, filter za gorivo, šipke za vuču, električnu pumpu za gorivo, materijal za normalizaciju, osovinu rezervnog pogona, univerzalne spojnice i još mnogo toga. Ukoliko ne znate šta zapravo treba da ponesete sa sobom, obratite se stručnjaku za terensku vožnju, koji vas može posavjetovati da biste bili spremni u slučaju da vam se automobil pokvari.
Uvijek treba da budete svjesni ocjene brzine pneumatika! Pneumatici mogu da se kreću veoma brzo, ali imajte na umu da je svaki proizvod drugačiji. U zavisnosti od veličine pneumatika i indeksa opterećenja, indeks brzine će biti prilagođen radi vaše bezbjednosti. Kao primjer, pneumatik GRABBER AT³ (Serija 40 – 275/40 R 20 106V XL) može da se vozi do 240 km/h.
Gdje se nalazi ocjena brzine na samom pneumatiku? Ocjena brzine nalazi se na bočnom zidu na kraju veličine pneumatika i označena je slovom. Sa ocjenom brzine „Q” može da se vozi i do 160 km/h, dok pneumatici sa ocjenom brzine „V” mogu da se voze i do 240 km/h.
Uvijek je neophodno da brzinu prilagodite svom okruženju. Nemojte razvijati punu brzinu kada opasnost vreba iza ćoška ili pravo ispred vas. To što pneumatik ima indeks maksimalne brzine ne znači da ga morate maksimalno primijeniti.