Watch teaser

NASCAR stiže u Evropu:
7 zemalja, 26 trka
Da li ste spremni?

 
Započnite
 


NASCAR Whelen Euro Series i General Tire idealni su partneri, i to ne samo zbog svoje bogate američke tradicije.

Guy Frobisher, Senior Project Manager
 
Jerome Galpin (Euro NASCAR) i Guy Frobisher (General Tire) poziraju sa NASCAR trkačkim pneumatikom nakon objavljivanja saradnje.

Jerome Galpin (Euro NASCAR) i Guy Frobisher (General Tire)

General Tire i Euro NASCAR:
zajedno do samog cilja

Paljenje pneumatika, škripa točkova po asfaltu, crni tragovi pri svakoj krivini: izvorna estetika nastala u Dejtoni, u domu NASCAR-a. A ono što pneumatici u NASCAR trci moraju da omoguće zaista je impresivno.

Zašto onda da se ne suprotstavimo izazovu zajedno sa zvaničnim partnerom, koji u istoj meri objedinjuje američku tradiciju, dok istovremeno težimo visokim performansama i pouzdanosti?

Euro NASCAR je stupio u šestogodišnju saradnju sa General Tire da bi ispunio te zahteve. Naravno, šest godina za sponzorsku saradnju predstavlja najneobičniji vremenski period u moto-sportu. Ali to najbolje odražava poverenje koje Euro NASCAR ima u General Tire. Zauzvrat, brend je osmislio trkački pneumatik koji obećava da će zadovoljiti visoka očekivanja timova 30 Euro NASCAR.

Posebno razvijeni pneumatici „NWES GT” dokazali su svoju snagu na prvim testovima. U klasičnom NASCAR maniru, svako vozilo poseduje isti set slik- -pneumatika i pneumatika za vlažne uslove u veličini 11,5/27,5 R15.

Konačno: svuda je moguće. Od trkačke staze Euro NASCAR do krivudavih puteva Evrope.

 

Naši pneumatici Euro NASCAR – od SAD do Evrope

Trkački pneumatik koji je dizajnirao General Tire za Euro NASCAR.

Trkački pneumatik General Tire dizajniran za Euro NASCAR.

Pobednici na svim stazama

NWES GT

  • Veličina: 11,5/27,5 R15
  • Broj raspoloživih setova po vozaču: 20

Pneumatici su posebno dizajnirani u Plimutu u Indijani za zahtevne NASCAR uslove. Iako se staze razlikuju od evropskih staza koje su uglavnom kružne umesto elipsoidne: pneumatici moraju da izdrže krivine različitih uglova, a da istovremeno odgovaraju različitim asfaltnim stazama. Čak se i vremenski uslovi u različitim zemljama moraju uzeti u obzir da bi automobili NASCAR uvek bili bezbedni.

Uz sve poznate NASCAR trkačke uslove, kao što su udaljenost i vreme, moraju se uzeti u obzir čak i težina i brzina vozila.

Voleli bismo jednog dana da vidimo i GT automobil na trkačkoj stazi!

Guy Frobisher, Senior Project Manager
 
The 2019 Euro NASCAR car in white with all sponsors visible.

The Euro NASCAR car 2019

Euro NASCAR automobil za 2019. godinu

  • NASCAR motor: V8 5,7 litara NWES, 400 bhp, obrtni momenat 55 m/kg
  • Prenos: pogon na zadnjim točkovima, menjač sa 4 brzine
  • Kočnice: četvorodelni monoblok ram, izlazni diskovi veličine 330 mm
  • Najveća brzina: 250 km/h
  • Težina: 1.210 kg/2.650 lbs
  • Dužina: 5.080 mm
  • Širina: 1.950 mm
  • Međuosovinsko rastojanje: 2.740 mm
  • Bezbednost: Cevasta osovina i oprema u skladu sa propisima FIA
  • Jednakost: isti automobil za sve vozače, isti delovi na svim automobilima; glavne komponente zaptivene, kompozitno telo od stakloplastike

Automobil marke general tire (videti sliku) dobar je primer kako spektakularan automobil Euro NASCAR može izgledati u trci – iako General Tire još uvek ne namerava da ga postavi na startnu liniju. Ovaj automobil ponosno simbolizuje saradnju između General Tire i NASCAR Whelen Euro Series, pa će biti redovno prikazivan na izložbama i promotivnim događajima, kao što je „Autosport International”. Naravno, automobili ne mogu da se trkaju bez odobrenog broja, pa je automobil general tire dobio broj 61 kao svestan izbor; uz pametan stajling, broj 61 vizuelno je sličan inicijalima marke „GT”.

0
Najveća g-sila koju pneumatici mogu da osete tokom trke
0
Prosečna količina setova pneumatika koji se koriste u sezoni
 

NASCAR 2019: Svuda je moguće u Evropi

Kada pomislite na NASCAR trke, sve vas podseća na Ameriku: miris nafte i goriva, uzbudljiva konkurencija pri jednakim uslovima.

NASCAR Whelen Euro Series zaokuplja pažnju evropske publike putem ovih emocija i uzbuđenja: U 7 zemalja i trkačkih vikenda tokom 26 trka. Međutim, evropske staze predstavljaju pravi izazov. One su mešavina različitih staza poznatih u drugim moto- -sportovima, a obuhvataju čak i klasičnu NASCAR elipsoidnu stazu. Trkanje u Evropi zahteva potpuno drugačiji sklop sposobnosti od vozača i mašine.

Pogled odozgo-nadole na gužvu na stazi u Valensiji.

Pogled na stazu Rikardo Tormo, 2018. godine

NASCAR na trci na stazi Rikardo Tormo u Valensiji u Španiji

13–14. aprila 2019.

Trka na stazi Rikardo Tormo prvi put je otvorena 1999. godine, pa je stoga relativno nova. Klima je prilično blaga zbog toga što se staza nalazi u blizini istočne obale Španije.

U Valensiji, Euro NASCAR vozači voze u smeru suprotnom od kazaljke na satu dužinom od 4.005 km, pri čemu moraju da pređu 9 krivina nalevo i 5 krivina nadesno uz ravan deo, koji je najduži pravac u Euro NASCAR sezoni. Naročito je za krivinu nakon šikane, koja se nalazi neposredno pre cilja, potrebno više veštine. Sve u svemu, to je dinamična i uzbudljiva staza.

Nekoliko automobila se probija kroz oštru krivinu u Franćakorti, 2017. godine

Borba za vođstvo u Franćakorti, 2017. godine
(fotografija: Luca Casadei)

NASCAR na stazi u Franćakorti u naselju Kastrecato u okrugu Breša u Italiji

11–12. maja 2019.

Italijanska staza otvorena je 2008. godine u blizini jezera Garda i jedna je od najnovijih lokacija u seriji NASCAR Europe. Široka je preko 12 metara i duga 2,519 asfaltiranih kilometara, sa 8 krivina nadesno i 5 krivina nalevo u smeru kazaljke na satu. Vozači smatraju da su krivine lako vidljive i glatke.

Panoramski pogled na gužvu na stazi Brands Hatch ubrzo nakon starta trke.

Krenuli su!

NASCAR na stazi Brands Hatch u Fokhemu u Engleskoj (Velika Britanija)

1–2. juna 2019.

Ova ruta ima dugu tradiciju koja datira iz četrdesetih godina 20. veka i udaljena je oko 30 km jugoistočno od Londona. Na prvi pogled može izgledati neprimetno, ali ova staza može da zada svoj udarac: NASCAR staza u Velikoj Britaniji duga je 1.929 km i ima 4 krivine nadesno i 2 krivine nalevo u smeru kazaljke na satu, koje NASCAR vozači smatraju zahtevnim, jer se mogu potceniti usled većih varijacija brzina prilikom skretanja.

Pogled iz ptičje perspektive na mirnu stazu, na autodrom Most.

Autodrom Most

NASCAR na autodromu Most u Mostu u Češkoj

29–30. juna 2019.

Sa kombinacijom 12 krivina nadesno i 9 krivina nalevo, staza dužine 4.212 km je krivudava i puna izazova. Vozi se u smeru kazaljke na satu i savršena je za NASCAR trke: Relativno ravnu a time i brzu prvu deonicu dužine 792 m prati vožnja kao pravim toboganom, koja zahteva dobre vozačke veštine.

Tim, vozači i drugi koji čekaju oko startnog bloka dok se tribine pune.

Smiraj pred trku

NASCAR na trkalištu Venrej u Venreju u Holandiji

13–14. jula 2019.

Staza poznata i pod nazivom Circuit de Peel smatra se najbržom elipsoidnom stazom u Evropi. Staza dugačka svega 800 m sa svoje 4 krivine sa visokim bankinama odgovara klasičnoj kružnoj stazi od 800 m, koja je poznata NASCAR vozačima. Obično se vozi u suprotnom smeru od kazaljke na satu i predstavlja uzbudljiv događaj u kojem dominiraju velike brzine i obilaženje u klasičnom NASCAR maniru.

Pogled iz ptičje perspektive na lakat-krivinu, na praznu stazu u Hokenhajmu

Lakat-krivina na stazi u Hokenhajmu

NASCAR na stazi u Hokenhajmu u Nemačkoj

21–22. septembra 2019.

Tradicionalna i legendarna staza garantuje dinamičnu trku dužine 3.692 km. Na brzim deonicama sa uzbudljivim mogućnostima za preticanje svaka šansa mora biti iskorišćena, što igra značajnu ulogu u tome da Hokenhajm postane jedna od najbržih staza u sezoni. Staza u Hokenhajmu je domaćin polufinala po drugi put za trke NASCAR Whelen Euro Series. Ova trka igra glavnu ulogu u borbi za titulu – iako je nemoguće osvojiti titulu obezbeđivanjem pozicije prvog polufinaliste, istorija je već dokazala da je moguće izgubiti šansu za titulu.

Pobednik trke Elite 2 Zolder sedi na svom automobilu, a u pozadini navijačice proslavljaju.

Proslava pobednika trke Elite 2 u Zolderu

NASCAR na stazi u Zolderu u Belgiji

5–6. oktobra 2019.

U Zolderu, jugoistočno od Antverpena, mora se osvojiti 6 krivina nadesno i 4 krivine nalevo, uključujući i 3 šikane. Poput mnogih drugih evropskih staza, za ovom stazom dosta je duga i bogata istorija, uključujući trke Formule 1 sedamdesetih i osamdesetih godina. Staza duga 4.011 km asfalta vozi se u smeru kazaljke na satu i smatra se zahtevnom zbog svojih uspona i slepih krivina. Dok je prva deonica glatka za vožnju, druga deonica je teška i od talentovanih NASCAR vozača zahteva unapred izračunate manevre kočenja.

Automobili zauzimaju pozicije na stazi, a ljudi se migolje između.

Pozicioniranje


Nacionalna asocijacija za trke serijskih automobila (engl. NASCAR) je kompanija koja odobrava i upravlja trkama automobila na globalnom nivou. Svoje početke i korene vuče iz Dejtone Bič (engl. Daytona Beach) na Floridi kasnih četrdesetih godina, iz mesta iz kog su potekle američke trke serijskih automobila i doma trke Daytona 500. Snažni američki koreni karakterišu sve NASCAR trke, a sada podrazumevaju i sponzorstvo Whelen Euro Series kompanije General Tire.

Upravo je u Dejtoni NASCAR odigrao veliku ulogu u porastu trka serijskih automobila u meri koja je prisutna i danas. Zapravo, osnivač NASCAR-a Vilijam Frans St. (engl. William France Senior) bio je glavni začetnik i realizator internacionalne trkačke staze u Dejtoni.

Još jedna spona trka serijskih automobila jesu sami trkački automobili. Automobili su razlog zbog kojeg se trke i dalje nazivaju Trke serijskih automobila. U prvim godinama, samo su proizvođački automobili mogli da učestvuju u trkama. Danas su NASCAR automobili namenski napravljeni trkački automobili, koji imaju snažnu vezu sa svojim proizvodnim dvojnicima.

Svi takmičarski NASCAR timovi imaju iste početne uslove: isti NWES motor, šasiju, menjač, težinu, bezbednosne karakteristike i pneumatike – u ovom slučaju pneumatike General Tire sve do 2024. godine. Dostupna su tri kompleta karoserije – svi sa jednakim performansama: ševrolet kamaro, ford mustang, tojota kamri.


Vintage photo of a crowded coastal section of the Daytona Beach and Road Course during a NASCAR race with old vehicles.

Daytona Beach Road Course

NASCAR svoje poreklo vodi od trka klasičnih automobila, čiji je broj rastao tokom perioda prohibicije (1922–1933). Ono što je počelo kao trgovina na crnom tržištu kako bi žestoka pića stigla do kupaca, sada je odavno postao uzbudljiv i zahtevan sport. Dok su vozači za isporuku žestokih pića „modifikovali” svoje automobile kako bi povećali brzinu i kapacitet tereta, potonji vozači serijskih automobila napravili su izmene da bi nadmašili jedni druge u mestima poput Dejtone Bič i Roud Korsa na Floridi.

Pojedini trenuci NASCAR istorije:

  • februar 1948: Bil Frens St. (engl. Bill France Senior) osniva NASCAR. Prva trka odigrala se na plaži i putu (Roud Kors) u Dejtoni.
  • 19. jun 1949: Prva trka striktno serijskih automobila (može se uporediti sa današnjim takmičenjem serije Monster Energy NASCAR) na stazi Charlotte Fairgrounds.
  • 22. februar 1959: Prva trka Daytona 500.
  • 18. februar 1979: Prvi TV-prenos trke NASCAR Daytona 500 u Americi. Gledaoci su bili kao na iglama kada Ričard Peti (engl. Richard Petti) uspeva da preuzme vođstvo u poslednjem krugu.
  • 6. avgust 1994: Trka Indianapolis Motor dodata je na listu NASCAR staza.
  • 2012: Prethodno nazvana trka Racecar Euro Series (a sada Whelen Euro Series) zvanično postaje odobrena NASCAR serija trka.
  • 25. oktobar 2018: Početak zvaničnog partnerstva između NASCAR Whelen Euro Series i General Tire.
Logotip NASCAR Euro Whelen Series

NASCAR Whelen Euro Series

NASCAR Whelen Euro Series započela je kao serija auto-trka, koju je organizovao francuski tim FJ 2009. godine. Tada je nazvana Racecar Series, a staze su se uglavnom nalazile u Francuskoj. Krajem 2010. godine, Međunarodna automobilska federacija (FIA) proglasila je Racecar Euro-Series za zvanično priznatu međunarodnu seriju trka. Kao rezultat toga, broj evropskih staza uvećan je 2011. godine.

Samo godinu dana kasnije, osnivači Racecar Euro-Series-a sklopili su ugovor sa NASCAR-om. Euro Series je usvojila pravila NASCAR-a i postala zvanično odobrena NASCAR serija. Usledila je promena naziva u NASCAR Whelen Euro Series 2013. godine.

Euro NASCAR na Stari kontinent donosi karakterističan duh i uzbudljivo takmičenje tipično za NASCAR,  sjedinjujući ga sa jedinstvenim evropskim šarmom.


Započnite
 

Novi ste u NASCAR-u? Često postavljana pitanja

Koje su promene NASCAR pravila u 2019. godini?

Sezonu NASCAR Whelen Euro Series 2019 obeležavaju sledeće promene:

  • Svaki vozač ima maksimalno 20 slik-pneumatika za sve kvalifikacije i NASCAR trke. Svi pneumatici koji se koriste u praksi uz pneumatike za vlažne uslove ne ubrajaju se u ovo ograničenje.
  • Novi trostepeni amortizer osmislio je organizatorski tim FJ, te ga moraju koristiti svi timovi.
  • Za bolju vidljivost osmišljen je nov zadnji spojler. Izrađen je od prozirnog polikarbonata i čelika.
  • Svi automobili moraju da prođu kroz poboljšani sistem tehničkog pregleda za svaku trku. Sistem pregleda poboljšan je uz podršku NASCAR R&D centra.
  • Prva kvalifikaciona sesija trke Elite 2 povećana je sa 10 na 20 minuta. Trajanje kvalifikacione sesije Superpole ostaje nepromenjeno u odnosu na prethodne sezone Euro NASCAR, kao i trajanje svih kvalifikacionih sesija trke Elite 1.
Kako funkcioniše NASCAR sistem bodovanja?

Na kraju trke NASCAR Whelen Europe Series 2019. godine bodovi se dodeljuju na sledeći način:

  • 1. mesto: 40 poena
  • 2. mesto: 35 poena
  • 3. mesto: 34 poena
  • od 4. do poslednjeg mesta: bodovi se smanjuju za jedan poen za svaki plasman

4 bonus poena dodeljuje se vozaču koji je osvojio najviše mesta tokom trke.

U poslednje dve trke sezone NASCAR Euro, u tzv. plej- -ofu, bodovi za pobednike se dupliraju:

  • 1. mesto: 80 poena
  • 2. mesto: 70 poena
  • 3. mesto: 68 poena

8 bonus poena dodeljuje se vozaču koji je osvojio najviše mesta tokom trke.

Šta su šampionati NASCAR Elite 1 i Elite 2?

NASCAR Elite 1 šampionat namenjen je vozačima sa zlatnim, srebrnim i bronzanim medaljama:

  • Trofej Junior J. Sarran za vozače mlađe od 25 godina
  • Trofej Challenger za amatere

NASCAR Elite 2 šampionat namenjen je isključivo vozačima sa srebrnim i bronzanim medaljama:

  • Trofej Legend za vozače starosti 40 ili više godina
  • Kup za novajlije (Rookie Cup)
  • Kup za dame (Lady Cup)
Šta je NASCAR timski šampionat?

Tim sa najvišim rezultatom u šampionatu Elite 1 i Elite 2 je i prvak timskog šampionata.

Šta je NASCAR Kup nacija (Nations Cup)?

Kup nacija je dodatni format od 2018. godine. Zemlje vozača sa najvećim ukupnim rezultatom dobijaju bronzane, srebrne ili zlatne medalje tokom svakog trkačkog vikenda.

Od 1915. godine
General Tire. Continentalov brend