Proizvođač vozila u korisničkom uputstvu obično navodi odgovarajući pritisak u pneumaticima za vožnju po putu. Pri terenskoj vožnji vozilom 4X4, postavlja se pitanje: „Kakav pritisak u pneumaticima treba da bude u ovim, vrlo različitim, okolnostima?” Preporučen pritisak u pneumaticima na auto-putu razlikuje se od pritiska pri terenskoj vožnji. Da biste postigli najbolju moguću trakciju, morate da izaberete adekvatan pritisak u pneumaticima i da skratite ili produžite otisak gaznog sloja u skladu s terenom. Da biste to učinili, budite pažljivi, procenite okolinu i naduvajte ili izduvajte pneumatike na sledeći način:
Proverom pritiska u pneumaticima uverite se da koristite odgovarajući pritisak za svaku vrstu tla. Ako se pitate kakav pritisak u pneumaticima treba da bude, uvek imajte na umu da u većini situacija pritisak u pneumaticima niži od polovine (50%) nije preporučljiv. Ovi podaci su opšta industrijska uputstva koja se moraju uzeti u obzir pri rekreativnoj vožnji. Obavezno uvek naduvajte pneumatike kada ponovo putujete auto-putem jer je važno da uvek prilagodite pritisak promenljivim uslovima u vožnji. Ukoliko to previdite, stabilnost pneumatika može biti narušena ili može usloviti veće zaustavno rastojanje.
Preporučujemo da često proveravate detalje o automobilu u kompletnom pregledu vozila da biste umanjili rizik od neočekivanih događaja. Samo se pridržavajte naše kontrolne liste za pregled vozila. Započnite sa pneumaticima i pregledajte sve znakove oštećenja. Nastavite sa proverom pritiska u pneumaticima. Uvek proverite pritisak kada je hladno. Nizak pritisak u pneumaticima za posledicu može imati veće zaustavno rastojanje. Uvek ponesite merač pritiska u pneumaticima i kompresor. Štaviše, proverom goriva utvrdite da li imate dovoljno goriva za nastavak putovanja. Ova mera predostrožnosti važi i za sve nivoe tečnosti (obezbedite dopunu za duža putovanja).
Osim provere vozila, važno je poznavati granice vozila i dodatne opreme (i svih elektronskih sistema, kao što su kontrola trakcije i stabilnosti, kontrola spuštanja nizbrdo i blokade diferencijala).
Šta je prenos brzina? U osnovi, prenos brzina označava rotirajući mašinski deo sa zupčanicima. Šta je onda menjač? Menjač omogućava menjanje brzine putem prenosnog mehanizma menjača. Za ozbiljniju terensku vožnju savetuje se da vozila 4x4 budu opremljena dvostepenim menjačem. Ukoliko pravilno montirate menjač, prenosni menjač 4x4 preneće pogon na zadnje i prednje osovine i omogućiti vam da izaberete visok ili nizak stepen prenosa u menjaču za terensku vožnju.
Za terensku vožnju 4x4 na mekoj ili klizavoj podlozi, poput peska, prljavštine i blatnih puteva, preporučuje se viskostepeni menjač 4x4. Dok se na redovnim modelima vozila sa pogonom na sva četiri točka vožnja 4x4 stalno aktivira, na vozilima sa 4x4 na zahtev prelazak na terensku vožnju zahteva prelazak sa 2H na 4H.
Niskostepeni menjač 4x4 treba da se aktivira u teškim uslovima, poput neravnog ili kamenitog terena ili strmog nagiba. Dok se brzina vozila smanjuje, ovaj menjač će osigurati obrtni momenat koji je potreban za tako tešku vožnju 4x4. Obavezno izaberite ovaj režim kada vozilo nije u pokretu i kada je stabilno jer bi u suprotnom moglo doći do gubitka kontrole ili oštećenja vozila.
Ako se vaš automobil zaustavi dok se penjete uzbrdo po terenu, vozilo će biti u brzini, motor će biti uključen, ali se automobil neće kretati. Ako vaš automobil izgubi snagu tokom vožnje uzbrdo, za vozila s ručnim menjačem preporučuje se da primenite Oporavak od zaustavljanja na uzbrdici (engl. Hill Stall Recovery).
Započnite tako što ćete isključiti motor i čvrsto pritisnuti kočnicu. Nakon toga možete pritisnuti kvačilo i izabrati rikverc kod niskostepenog menjača. Polako pustite kvačilo i kočnicu, jedno po jedno. Vozilo će tada biti ubačeno u rikverc, motor će biti zaustavljen, ali se vozilo neće sjuriti nizbrdo. Nakon što ste se uverili da je put iza vas prohodan, pokrenite motor i pustite sve papučice. Rezultat: vozilo će glatko napredovati nizbrdo.
Kada je reč o vozilima s automatskim menjačem, samo pritisnite kočnicu, izaberite odgovarajuću brzinu i polako pustite kočnicu.
Prvo što morate da uradite kada se vaš automobil zaglavi u blatu jeste da zaustavite motor, u suprotnom možete ukopati vozilo još dublje. Kako izvući automobil iz blata? Pokušajte kopanjem da uklonite blato ispred točkova i da ispod točkova postavite predmete poput patosnica, ili čak grana, da biste postigli trakciju. Ova dva koraka trebalo bi da doprinesu da se zaglavljeni automobil izvuče iz blata.
Još jedan način jeste da pokušate lagano da upravljate volanom levo-desno. Time možete omogućiti da bočni zidovi pneumatika dobiju uporište.
Vešanje automobila kontroliše vertikalno kretanje točka i održava kontakt sa zemljom. Ovi sistemi se razlikuju u zavisnosti od vozila, proizvođača, modela itd. Dva glavna sistema vešanja 4x4 su sledeća:
Prednosti | Mane | |
|
|
Prednosti | Mane | |
|
|
Treba da obratite pažnju na ulaznu i izlaznu tačku prepreke. Obavite vizuelni pregled, proverite da li ste izabrali odgovarajuću brzinu, kao i upotrebu visokostepenog-niskostepenog menjača i blokade diferencijala, ali je potrebno i da razumete sposobnost svog vozila 4x4. Takođe je neophodno održavati inerciju i trakciju kroz prepreku. Ukoliko se vaše vozilo zaustavi, koristite papučicu za kočnicu da biste osigurali da se vozilo zaustavi u brzini.
Budite sigurni da ste za svaku prepreku izabrali odgovarajući plan delovanja, taktiku, postupke, kao i da znate šta treba preduzeti u slučaju nužde.
Kada se upuštate u terensku vožnju, od suštinskog je značaja da vam pri ruci bude osnovni komplet predmeta za normalizaciju nakon zaustavljanja. To uključuje rukavice, karike, okove, opremu za normalizaciju (kaiševe, lance ili dodatni kabl), štitnik za drvo, užad za vuču, kuke na vozilu (prednje i zadnje), lopatu i sekiru.
Zatezanje: Dok obezbeđujete da u području nema putnika, stavite pokrivač preko sajle da biste umanjili rizik od povrede ukoliko dođe do pucanja. Obavezno koristite tačku za pričvršćivanje koja može da izdrži naprezanje.
Pre nego što odlučite da automobilom pređete preko reke, morate znati koliko nisko su usisne i izduvne cevi postavljene. Pre prelaska reke vozilom 4x4 takođe je važno osmotriti okolni teren da biste dobili adekvatan uvid u ono što možete da očekujete od rečnog korita. Ukoliko planirate da automobil koristite za prelazak vode, trebalo bi da poznajete najbezbednije tehnike prelaska reke. U idealnom slučaju, vizuelni pregled bi trebalo da sprovedete hodanjem kroz vodu da biste procenili idealnu maršrutu (u najboljem slučaju, da biste izbegli duboku vodu i/ili brze struje).
Kako preći reku: Obavezno unapred isplanirajte izlaznu tačku, držite prozore otvorene i skinite sigurnosne pojaseve. Možda će biti pogodnije da reku pređete pod uglom koji je pomalo suprotan od rečnog toka jer bi vam to omogućilo dodatno vreme za reakciju ukoliko voda počne da gura vozilo. Imajte na umu da nikada ne smete da isključite motor dok automobil nepomično stoji u vodi, te da treba da održavate stalnu brzinu tokom celokupnog prelaska reke.
Vrhunski zimski pneumatik u vožnji putem nadmašuje čak i dobar pneumatik za sve terene na snegu i ledu. Zimski pneumatik je specijalista za zimu. Pneumatik za sve terene može biti pogodan za zimske uslove, ali to zavisi od samog proizvoda. Koji pneumatik za sve terene (AT) predstavlja najbolji izbor? Pneumatik za sve terene kao što je Grabber AT³ dobro se ponaša na snegu. Ima čak i simbol „Pahuljice u planini sa tri vrha” (3PMSF). Pneumatik sa ovim simbolom ispunjava određene zakonske zahteve za zimske pneumatike i dobro se ponaša u zimskim uslovima.
U dubokom snegu možete čak da optimizujete performanse svog pneumatika za sve terene (AT) tako što ćete izduvati više od približno jedne trećine (30%) preporučenog pritiska.
Uopšte posmatrano, terenska vožnja je nešto sasvim drugačije. Svi terenski pneumatici će se u većini situacija pokazati boljim od zimskih pneumatika.
Inercija automobila je važan pojam pri terenskoj vožnji. Šta je inercija? U fizici inercija predstavlja proizvod mase i brzine predmeta. Evo primera inercije u vožnji: Kada je trakcija mala, biće vam mnogo teže da krenete napred sa mrtve tačke. Ključ je u pronalaženju odgovarajuće ravnoteže između trakcije i inercije: ne kretati se presporo da se ne biste zaglavili, ali ni prebrzo da ne bi došlo do nezgode.
Što se tiče prenosa težine, imajte na umu da svaka ugaona površina preko koje vozite ima posledice po prenos težine vašeg vozila. Težina će se prebaciti s jednog kraja na drugi, kao i s jedne strane na drugu. Na primer, kada vozite uzbrdo, težina će se nesumnjivo prebaciti na zadnje pneumatike. Da biste razumeli inerciju automobila, morate poznavati svoje vozilo i prilagoditi svoje vozačke veštine putu kojim vozite da biste izbegli prevrtanje.
Kada su u pitanju amortizeri, imate tri opcije: spiralne opruge, lisnate opruge i torzione opruge. Ako koristite osovinu sa čvrstim snopom, možda bi trebalo da koristite lisnate opruge, dok se spiralne i torzione opruge češće koriste kod zasebnih osovina.
Amortizer je od suštinske važnosti za vreme vožnje. Pri terenskoj vožnji po neravnim površinama amortizeri stalno rade. Obavezno izaberite amortizere da biste obezbedili najveću bezbednost i upravljali svojim vozilom.
Verovatno ste već bili u situaciji kada vam se automobil pokvario pri terenskoj vožnji. Zbog toga u svom vozilu uvek treba da imate komplet za prvu pomoć i rezervne delove. Ako vam se automobil pokvari, ključ je u dobroj opremi za terensku vožnju. Ova lista uključuje osigurače, filter za gorivo, šipke za vuču, električnu pumpu za gorivo, materijal za normalizaciju, osovinu rezervnog pogona, univerzalne spojnice i još mnogo toga. Ukoliko ne znate šta zapravo treba da ponesete sa sobom, obratite se stručnjaku za terensku vožnju, koji vas može posavetovati da biste bili spremni u slučaju da vam se automobil pokvari.
Uvek treba da budete svesni ocene brzine pneumatika! Pneumatici mogu da se kreću veoma brzo, ali imajte na umu da je svaki proizvod drugačiji. U zavisnosti od veličine pneumatika i indeksa opterećenja, indeks brzine će biti prilagođen radi vaše bezbednosti. Kao primer, pneumatik GRABBER AT³ (Serija 40 – 275/40 R 20 106V XL) može da se vozi do 240 km/h.
Gde se nalazi ocena brzine na samom pneumatiku? Ocena brzine nalazi se na bočnom zidu na kraju veličine pneumatika i označena je slovom. Sa ocenom brzine „Q” može da se vozi i do 160 km/h, dok pneumatici sa ocenom brzine „V” mogu da se voze i do 240 km/h.
Uvek je neophodno da brzinu prilagodite svom okruženju. Nemojte razvijati punu brzinu kada opasnost vreba iza ćoška ili pravo ispred vas. To što pneumatik ima indeks maksimalne brzine ne znači da ga morate maksimalno primeniti.